Skip to content

6 tips om oudere werknemers duurzaam inzetbaar te houden

3 maart 2020 Leestijd 2 minuten

Als werkgever wil je je medewerkers gezond en vitaal houden en daarbij is voorkomen natuurlijk beter dan genezen. Werknemers worden ouder en dat betekent wat voor de werkvloer. Gelukkig zien werkgevers steeds meer in dat zij zelf een rol spelen in de gezondheid van hun medewerkers. Hoe zorg je er als werkgever voor dat oudere werknemers duurzaam inzetbaar blijven?

1. Toon waardering

Zingeving in het werk is heel belangrijk. Laat zien dat je werknemers gewaardeerd worden in hun rol, zodat zij weten waarvoor zij ‘s ochtends hun bed uitkomen. Het gevoel van verbinding met elkaar zorgt ook voor meer motivatie op het werk.

2. Meet de fysieke belasting

Naarmate de werknemer ouder wordt, des te belangrijker het wordt om op de fysieke belasting op het werk te letten. Laat regelmatig een onderzoek uitvoeren om te peilen of de werkzaamheden voor de werknemers niet te zwaar worden.

3. Creëer een geschikte werkplek

Gezondheid op het werk begint op de fysieke werkplek. Zorg voor comfortabele stoelen. Om in alle lichaamslengten te voorzien, kies je voor verstelbare stoelen en bureaus. Door mogelijkheden om staand te werken te bieden, help je onder andere depressies en hart- en vaatziekten te voorkomen. Het beste is namelijk staan en zitten af te wisselen.

4. Bied mogelijkheden te leren

Uit het onderzoek van Berenschot blijkt dat medewerkers die regelmatig een opleiding volgen zich minder vaak ziek voelen. Voor oudere werknemers geldt net zo goed dat opleiding, tevens in de kleinere vormen zoals excursies, heidagen of workshops, ziekteverzuim vermindert.

5. Breng groen op kantoor

Uit recent onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat planten werknemers goed doen. Planten zorgen namelijk voor een hogere luchtvochtigheid, een hoger thermisch comfort en een aantrekkelijkere werkomgeving. Ook krijg je van planten een positievere gemoedstoestand, zorgen ze voor meer tevredenheid onder medewerkers over het eigen functioneren en leiden ze tot minder ziekteverzuim.

6. Stimuleer het wandelen

Volgens hoogleraar neuropsychologie professor dr. Erik Scherder is (flink) wandelen goed voor het brein, zeker voor dat van ouderen. Iedereen zou volgens hem vaker moeten hardlopen. Dit zorgt namelijk voor een betere doorbloeding in het lichaam, meer motivatie en een beter geheugen.

Kan jouw organisatie begeleiding of training gebruiken op het gebied van duurzame inzetbaarheid? Onze ervaren en gecertificeerde mensen helpen jou graag met een op maat gemaakt en resultaatgericht plan, zodat jouw organisatie en jouw mensen duurzaam inzetbaar blijven.

Neem contact met ons op via info@solidsense.nl of 085 - 130 34 31.